De culinaire klassiekers van de toekomst zijn plantaardig

Persbericht
01 okt 2020

Gezond, beter voor het klimaat en razend populair: almaar meer consumenten vinden hun weg naar plantaardige producten. En supermarktketens spelen daar handig op in. Om nóg meer mensen te overtuigen om af en toe eens plantaardig te eten, lanceert Bond Beter Leefmilieu samen met Alpro en Garden Gourmet de campagne ‘Veget’aime’. Zo willen de organisatoren burgers uitdagen om klassiekers eens plantaardig te proberen.

Vol-au-vent, tomatensoep met balletjes, spaghetti op moeders wijze, pannenkoeken, moelleux au chocolat: het zijn klassieke gerechten die we niet graag vaarwel zouden zeggen. “En dat hoeft gelukkig ook helemaal niet”, zegt Laurens De Meyer - expert Voeding van BBL.

“Plantaardige alternatieven hebben de voorbije jaren een echte transformatie doorgemaakt: inmiddels zien ze er hetzelfde uit, smaken ze minstens even lekker (en misschien zelfs lekkerder) en is hun textuur gelijkaardig aan die van vlees of zuivel. Het belangrijkste verschil: ze zijn beter voor de planeet en minstens zo gezond.” Door één dag per week plantaardig te eten, bespaar je 104 kg CO₂ per jaar. Dat stemt overeen met een vlucht van Brussel naar Berlijn. Je spaart tegelijk ook 52.000 liter water per jaar uit. Dat is het equivalent van 5200 keer het toilet doorspoelen.

Maatschappelijk is de trend duidelijk: almaar meer consumenten vinden hun weg naar plantaardige alternatieven voor vlees en zuivel. Vooral de groep flexitariërs groeit fors: mensen die één of meerdere dagen per week hun stukje vlees of zuivel inruilen voor een plantaardig alternatief. En de consument is koning. Daarom hebben supermarktketens hun plantaardig aanbod sterk uitgebreid: gemiddeld breidde het plantaardig assortiment in de supermarkt het voorbije jaar met meer dan 15% uit.

Carrefour had begin 2019 118 producten in het veggie-assortiment, vandaag 137. Een stijging van 16 procent. Hun veggie-huismerk is van 6 producten begin 2019 naar 24 gegaan in 2020 en zal tegen eind 2020 32 producten bevatten.

Lidl heeft haar vegetarisch en vegan assortiment uitgebreid met 7 artikelen in het vast assortiment (+15%). De keten kondigt aan om dat aanbod in 2021 nog sterker te willen uitbreiden.

Klaar in een plantomdraai

Toch is er nog een groep consumenten die minder vertrouwd is met plantaardige ingrediënten en recepten. Met Veget’aime willen BBL, Alpro en Garden Gourmet aantonen dat kiezen voor plantaardig makkelijk én lekker is.  Via de website vegetaime.be willen ze Belgen inspireren en uitdagen om hun favoriete klassiekers plantaardig klaar te maken. “We kiezen bewust voor het vertrouwd terrein van de klassiekers”, zegt De Meyer. “Zo kunnen mensen zelf ontdekken dat hun klassiekers in een nieuw jasje minstens even makkelijk te bereiden zijn - en zéker even goed smaken.”

Met foodtruck Chez Olivia trokken we de straat op in Namen en Mechelen. Voorbijgangers konden proeven van een heerlijke vol-au-vent of bloemkool met witte saus en braadworst, zonder dat ze wisten dat hun gerecht 100% plantaardig was. We filmden de reacties van het publiek. Die waren eensluidend positief. Heel wat mensen hadden zelfs niet in de gaten dat we hen een plantaardig gerecht voorgeschoteld hadden.